חזרה לבלוג →

אלימות במשפחה – צורות שונות לה

"אלימות אינה רק הנחתה של מכה. זעקת אימים המכוונת לעבר אדם הגורמת לבריחתו בבהלה, או לנסיגתו וקפיצתו מבעד החלון – אף היא בגדר אלימות… יכול שתתבטא בהשמעת קולות או דברים שתוצאתם פגיעה רעה בקורבנו של המעשה… האלימות כשלעצמה, צורות שונות לה והמגע הפיזי הוא רק אחת מהן…" הש' מאיר שמגר ז"ל, דנ"א 4811/93 סלע נ' שלו (1993).
 
אלימות במשפחה – נושא כואב אך חשוב עד מאוד. אלימות במשפחה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ולעיתים קשה מאוד לזהותה ולהגדירה כאלימות.
 
היום, אני אשתף אתכם במקרה של אלימות שטיפלנו בו לאחרונה. לשמחתנו, סוף הסיפור טוב. הלקוח שלנו, גבר בשנות ה 50 לחייו, הגיע אלינו לאחר שאשתו הגישה בקשת גירושין. הוא, פנסיונר של צה"ל, היא, מנהלת סניף של אחד הבנקים הגדולים בארץ. השניים מתגוררים בדירת 4 חדרים ברמת גן יחד עם בניהם בני ה- 14 ו16.
 
בסמוך לפרישתו של הבעל מצה״ל החלו היחסים בין השניים להיסדק, בין היתר כתוצאה מלחצים שהפעילה עליו אשתו, שיחליט מה השלב הבא בחייו, ובדרישות חוזרות מצדה לדעת כיצד מתכנן לפרנס את משפחתם. שכן כעת לאחר שהשתחרר מהצבא אין בכוונתה להמשיך להיות המפרנסת העיקרית בבית, ולהסתפק בתשלום הפנסיה החודשי.
 
בתקופה שהלקוח שלנו מחפש עצמו, משכורתה של האישה המשיכה להיות העיקרית ולשמש את משפחתם למרבית ההוצאות ורמת חייהם הגבוהה. האישה הייתה נתונה ללחצים רבים במקום עבודתה והעובדה שבן זוגה יושב בבית הלחיצה אותה עוד יותר.
 
היא הסתובבה כועסת וממורמרת שהיא היחידה שבמשך שנים מטפלת בילדים ועובדת קשה ופתחה קריירה והכל בכדי להמשיך לתחזק את רמת חיי המשפחה הגבוהה ודרשה מבעלה שיצא לעבוד ויוריד מעליה כבר את עוול המפרנסת העיקרית.
 
הכעס והלחץ של שני בני הזוג החל לסדוק את יחסיהם. הם הרבו לריב והחלו שלא לסבול האחד את השנייה מה שבא לידי ביטוי בסצנות קנאה, טינה ואיומים מצד שניהם. 
היחסים הרעועים הובילו את האישה מבלי ששמה לב לכך, למצב שבו מתחילה להפוך את בעלה לקורבן אלימות כלכלית.
    
הבעל, שהיה מדוכא מהעובדה שאינו מצליח למצוא עצמו כלל לא שם לב שאשתו שעד לא מזמן הייתה אהובתו אט אט הופכת  לשולטת היחידה בהוצאותיהם ואף החלה למנוע ממנו שימוש בכסף של שניהם עד לכדי מצב שבו הפסיקה להתייעץ עמו באשר להוצאות המשותפות ואף העלימה לו את כרטיס האשראי שלו.
 
זיהינו פה תחילתה של אלימות כלכלית מה שהדאיג אותנו… אך במסגרת הליכי הגירושין שנפתחו על ידי האישה, נפגשנו עמה ועם עורך הדין מטעמה. 
 
למזלם של כל הנוגעים בדבר, כבר בפגישה הראשונה הבנו כולנו שזה רק הלחץ שהרס את יחסי בני הזוג והארנו את עיניהם בקשר לכך ובקשר לאלימות הכלכלית שנולדה ככל הנראה כתוצאה מכך. היה זה תהליך, אך בסופו ובשיתוף פעולה מלא של עורך הדין של האישה, הצלחנו להביא את השניים להסכים לטפל ביחסים ולחזור בהם מההחלטה הקלה של פירוק משפחתם.     
 
באתר משרד הרווחה וביטחון החברתי תוכלו למצוא שאלון זיהוי מצבי חירום. ניתן למלא שאלון אנונימי ולבחון את מצב הסיכון שלך, של משפחתך ושל הקרובים לך. לאחר שתסיימו למלא את השאלון, תקבלו משוב על רמת הסיכון והמלצות לפעולה! 
 
אתם לא לבד! 
 

מאמרים מאותה קטגוריה

קצת עליי

יהודית לוי, עורכת דין ונוטריון, בעלת משרד בוטיק מזה 14 שנים ומתמחה בענייני משפחה, גירושין, צוואות, ירושות, הסכמי ממון, הסכמי זוגיות והורות משותפת וייפוי כוח מתמשך. משרדי הוקם לאחר שסיימתי לימודי משפטים בהצטיינות וצברתי ניסיון רב בתחום המשפט ובקיאות רבה בהלכות החדשות במרוץ השנים, תוך ייצוג בכל הערכאות המשפטיות.

חפש לפי תגיות

Feedback
בודק...